Julutställning 3/12 – 5/1
Konstföreningens julutställning i Sjöbo konsthall har vernissage den 3/12 kl. 15.00-19.00. Årets utställare är Inger Wickström, olja, Kjell Gunnarsson, rakukeramik och Lars Fredholm, akvarell. Alla tre är medlemmar i Konstrundan Mittskåne

Inger Wickström är utbildad karttekniker och hade i sitt yrke förmånen att arbeta kreativt, med färg och form. Steget till konstnär var inte långt och Inger har nu sin ateljé i Haväng. Motiven hittar hon överallt i de underbara omgivningarna och det magiska ljuset. Inger målar i olja, oftast abstrakt, direkt från sina tankar och genom att oljefärgen torkar långsamt kan motivet och känslan växa fram i sin egen takt.

Kjell Gunnarsson är ingenjör och har hela sitt yrkesliv arbetat med design. 2004 började han med rakubränd keramik, en teknik som härstammar från 1500-talets Japan och Korea. Kjell vill i sin konst lyfta fram det råa, det av tidens tand härjade det vackra i det förgängliga. Han fascineras av det oförutsägbara i rakubränningen som ger hans keramik en yta som av rostig metall. Bland hans konstverk finns båtar, bilar, hästar, urnor och skrin.

Lars Fredholms konstnärskap präglas av han stora intresse för fåglar och natur. Sina akvareller målar han antingen ute i fält eller i ateljén och då ligger fältskisser och foton till grund. Det som attraherar honom, förutom fågeln i sig, är ljusets förmåga att framhäva form, volym och fågelns glimt i ögat. Även landskapet med sina hus, stallängor, åkrar och vattendrag är en inspirationskälla.

Tidigare aktiviteter:
6 mars, årsmöte med utlottning hölls på Biografen Flora.
Årets konstresa lördag 27 maj gick till Ordrupgaard och Louisiana i Danmark.
1/10 Höstutfärd till Skissernas museum i Lund, Allmän visning på museet.
19/10 Skånska torg. Bildföreläsning med Bo Mårtensson, också vårt torg i Sjöbo uppmärksammades. Arr: Sjöbo konstförening i samarbete med Sjöbo bibliotek.
16/11 Konst på bio Florabiografen Jag, Claude Monet. Monet flyer PDF

2016
- Julutställningen visade textilkonst av Maria Blomberg och keramik av Anna R Kinnman.
- 27 oktober var det föreläsningskväll på Sjöbo bibliotek. Göran von Rosen berättelse om Kvinnliga konstnärers villkor vid förra sekelskiftet.
- 18 september åkte vi på hölykt till Österlen. Först besökte vi ikonmålare Gunilla Zachari i Hammar därefter Maria Lancing i Borrby, känd för sina målade ägg.
- 3 juli gjorde vi en utflykt till Maria Blomberg, textilkonstnär och till Österlens glashytta.
- 28 maj, konstresan gick till Tage Andersens Gunillaberg i Bottnaryd. På vägen dit åt vi gott på golfrestaurangen vid A6 i Jönköping och gjorde ett kort stopp på Bäckholmens galleri i Markaryd. Trädgårdsföreningen bjöds med på utflykten.
- Konstutflykter under våren 2016 gick till Anders och Gunilla Vardam i Hedeberga och Recycled glass design i Sjöbo.
- 7 mars, årsmöte med utlottning hölls på Biografen Flora.

- Julutställningen visade Johan Ramberg och Micke Berggren.
- 15 oktober, föreläsning i att måla akvarell med Johan Ramberg i Sjöbo bibliotek.
- 19 september, konstresan gick till Klippan, där vi tittade på S:t Petri kyrka och gjorde ett besök i Klippans yllefabrik. Efter god lunch med ett kort historiskt föredrag på Kvibille gästgiveri, tillbringades eftermiddagen i Mjellby konstmuseum. Där fick vi en guidad tur i utställningen om Nell Walden & Der Sturm samt Halmstadsgruppen.
- Miniresor under våren 2015 gick till Johan Ramberg i Malmö och Ingela Jarlsson på Löberöd slott.
- Resan till Helle Hjort blev inställd pga för få anmälda