VÄLKOMMEN TILL

SJÖBO KONSTFÖRENING

4/3  Årsmöte på Flora biografteater kl. 18.30

Kvällen inleds med en lättsam konstfrågesport, i vilken en sånggrupp kommer att medverka. Sedan följer årsmötes-förhandlingarna, därefter bjuds det på kaffe och kaka.

Så är det äntligen dags för den spännande dragningen i  medlemslotteriet, som gäller för inbetalda medlemsavgifter under 2018. Konstverken kan ses på Flora från kl. 17.00.

De finns också på vår hemsida, där även vinstlistan kommer att presenteras. Liksom tidigare år vill vi betona hur viktigt det är att antingen själv närvara eller utse ombud vid utlottningen för att hämta eventuell vinst, så att man får det man tycker bäst om. Vinster som inte är uthämtade vid maj månads utgång tillfaller konstföreningen, för utlottning kommande år.

7/4  Vårutfärd till Jon Leifsson, Lövestad

Söndagen den 7 april besöker vi skulptören Jon Leifsson.

Alla som kört genom Sjöbo har sett hans tjur- och hästskulptur vid västra infarten till samhället. Jon Leifsson arbetar i flera material och har ett galleri där han ställer ut. Han kommer också att berätta om sin konst för oss.

Avfärd från Ica Kvantums parkering kl. 13.30;

vi samåker så egen bil är inte nödvändig. Ingen kostnad för utfärden, föreningen bjuder på enkel fika.

Anmälan senast 2 april till Ulla Ohlsson 0768 435141

eller på e-post, info@sjobokonstforening.se

4/5 Försommarutfärd till Åhus och Wanås skulpturpark

När det är som allra vackrast i naturen är det dags för årets bussutfärd. Först stannar vi till i Åhus där vi besöker -            Studio Glashyttan för att sedan ströva omkring i den vackra miljön och se på konstutbudet. Klockan 12.00 äter vi buffé på Åhus golfkrog.

Färden går sedan vidare till Wanås skulpturpark, en plats i världen där konst, natur och historia möts. Här presenteras internationell samtidskonst med inriktning på skulptur och installation. Det finns idag 70 permanenta konstverk i parken.

Wanås Shop & Deli säljer mat och konsthantverk av hög kvalité, det finns också ett café för den som önskar fika.

Avfärd 9.00 från Ica Kvantums parkering, hemkomsten planeras till 18.00.

Pris per person: 500:- för medlem i konstföreningen, annan medresenär 600:-  Priset inkluderar bussresa, lunch, entré med guidning på Wanås.

Bindande anmälan senast den 9 april till Gunilla Kruse,

046 63041 eller på e-post info@sjobokonstforening.se

Glöm inte att anmäla om du önskar specialkost.

Anmälningsavgiften betalas in på bankgiro 935-6098 efter bekräftad anmälan.

2/6 Sommarutfärd till Hallsbergs stenar

Hallsbergs hembygds- och lantbruksmuséum, ett av landets största, omfattar Hallsbergs gård och dess undantagsbyggnad Möllehuset, i vars trädgård 13 stentavlor med inhuggna bilder och texter inspirerade av bl.a. bibeln står. Lantbrukaren och kvarnägaren Nils Nilsson (1818-1896) är upphovsman till dessa stentavlor. När tidningen Land med läsarnas hjälp valde ut sju underverk i varje landskap blev Turning Torso vinnare i Skåne och på andra plats kom Hallsbergs stenar! Hela det unika museet är värt ett besök som också innefattar guidning.

Avfärd 13.30 från ICA Kvantums parkering.

Entré 40 kr. Konstföreningen bjuder på bilskjuts och kaffe.

Anmälan senast den 27/5 till Gunilla Kruse 046 63041 eller

e-post info@sjobokonstforening.se