Kommande aktiviteter 2018:

Sensommarkväll hos Isidor den 21/8

Tisdagen den 21 augusti inbjudes konstföreningens medlemmar till ett besök hos konstnären Isidor och hans utegalleri, isidor art, som ligger i Svansjö sommarby, Anemonvägen 4.
Avfärd från ICA Kvantum kl. 18.30. Vi samåker så egen bil är inte nödvändig. Det går också bra att själv ta sig dit, det är ju lagom cykelavstånd från Sjöbo.
Isidor (Ingemar Kullgren) kommer att introducera sin konst och berätta om den speciella teknik han använder för att få fram sina digitala konsttryck. Vi blir också bjudna på korv och potatissallad och en och annan överraskning.
Anmälan till Gunnel, tel 04116-511351, senast den 15/8.

Tidigare aktiviteter:

Vårutfärd till Genarpskonstnärer den 15/4

Söndagen den 15 april besöker vi två Genarpskonstnärer. Första stoppet blir hos Gunnar Ottosson, som är utbildad konstnär men även tillverkare av oljefärger och driver Ottossons Färgmakeri. Därefter kör vi till Ingmar Hellfalk, en av våra skånska naturkonstnärer.

Avfärd från ICA Kvantums parkering kl. 13.00. Vi samåker så egen bil är inte nödvändig. Ingen kostnad för utfärden och under eftermiddagen bjuds vi på fika.
Anmälan till Ulla, tel. 0768 435141, senast den 11 april.

Smålandsresa till Vandalorum i Värnamo och Linne´s Råshult den 5/5

Lördagen 5 maj kl. 8.00 startar konstföreningens längre vårresa som går till Vandalorum i Värnamo, ett konstmuseum för nationell och internationell samtidskonst och design.
Läs mer på;
www.vandalorum.se
Avfärd kl. 8.00 från ICA Kvantum. På vägen till Värnamo gör vi ett stopp för att äta egen medhavd matsäck.

När vi kommer fram till Vandalorum blir det först guidning i utställningslokalerna och 12.30 serveras vi lunch och kaffe på restaurangen.
Efter besöket på Vandalorum går färden vidare till Linnés Råshult, där var och en lägger upp besöket efter eget intresse. Där finns förutom kulturreservat, trädgårdar, butik och café´.
www.linnesrashult.se
Klockan 16.30 fortsätter färden söderut och vi beräknas vara tillbaka i Sjöbo cirka 18.30

Till denna resa inbjuds även Sjöbo Trädgårdsförening. Pris per person: 580 kr för medlem i Konst- eller Trädgårdsföreningen, annan medresenär 700 kr. Priset inkluderar bussresa, lunch, entré och guidning på Vandalorum. På Råshult är inträdet frivilligt. Anmälningsavgiften betalas in på bg 935-6098 efter bekräftad anmälan..
Bindande anmälan senast den10 april till Gunnel Ohlsson, tel 0416-511351 eller e-post Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen
Glöm inte anmäla eventuell specialkost.

5 mars 2018 kl. 18.30 Årsmöte på biografen Flora.
Kvällen bjuder på årsmötesförhandlingar, föredrag, utlottning av konstverk, kaffe och kaka
1 februari 2018: Van Gogh – ett nytt sätt att se Med en oöverträffad tillgång till skatterna på Van Gogh-museet kombinerat med ny forskning får publiken vara med om en biografupplevelse utöver det vanliga. Van Gogh PDF

6 mars, årsmöte med utlottning hölls på Biografen Flora.
Årets konstresa lördag 27 maj gick till Ordrupgaard och Louisiana i Danmark.
1/10 Höstutfärd till Skissernas museum i Lund, Allmän visning på museet.
19/10 Skånska torg. Bildföreläsning med Bo Mårtensson,
också vårt torg i Sjöbo uppmärksammades. Arr: Sjöbo konstförening i samarbete med Sjöbo bibliotek.
16/11 Konst på bio Florabiografen Jag, Claude Monet. Monet flyer PDF
3/12 – 5/1 Julutställning i Sjöbo konsthall. Årets utställare var Inger Wickström, olja, Kjell Gunnarsson, rakukeramik och Lars Fredholm, akvarell. Alla tre är medlemmar i Konstrundan Mittskåne.

2016
- Julutställningen visade textilkonst av Maria Blomberg och keramik av Anna R Kinnman.
- 27 oktober var det föreläsningskväll på Sjöbo bibliotek. Göran von Rosen berättelse om Kvinnliga konstnärers villkor vid förra sekelskiftet.
- 18 september åkte vi på hölykt till Österlen. Först besökte vi ikonmålare Gunilla Zachari i Hammar därefter Maria Lancing i Borrby, känd för sina målade ägg.
- 3 juli gjorde vi en utflykt till Maria Blomberg, textilkonstnär och till Österlens glashytta.
- 28 maj, konstresan gick till Tage Andersens Gunillaberg i Bottnaryd. På vägen dit åt vi gott på golfrestaurangen vid A6 i Jönköping och gjorde ett kort stopp på Bäckholmens galleri i Markaryd. Trädgårdsföreningen bjöds med på utflykten.
- Konstutflykter under våren 2016 gick till Anders och Gunilla Vardam i Hedeberga och Recycled glass design i Sjöbo.
- 7 mars, årsmöte med utlottning hölls på Biografen Flora.

- Julutställningen visade Johan Ramberg och Micke Berggren.
- 15 oktober, föreläsning i att måla akvarell med Johan Ramberg i Sjöbo bibliotek.
- 19 september, konstresan gick till Klippan, där vi tittade på S:t Petri kyrka och gjorde ett besök i Klippans yllefabrik. Efter god lunch med ett kort historiskt föredrag på Kvibille gästgiveri, tillbringades eftermiddagen i Mjellby konstmuseum. Där fick vi en guidad tur i utställningen om Nell Walden & Der Sturm samt Halmstadsgruppen.
- Miniresor under våren 2015 gick till Johan Ramberg i Malmö och Ingela Jarlsson på Löberöd slott.
- Resan till Helle Hjort blev inställd pga för få anmälda